راهنمای خرید فیلامنت PLA

فیلامنت PLA

فیلامنت

فیلامنت PLA چیست؟

فیلامنت PLA تقریبا رایج ترین نوع فیلامنت مصرفی در پرینتر های سه بعدیست که مورد استفاده مبتدیان تا حرفه ای های این عرصه قرار میگیرد. PLA یا همان Poly Lactic Acid ، نوعی ترموپلاست است که از مواد اورگانیک نظیر ساقه ذرت و نیشکر تولید میشود. این بنیان طبیعی PLA باعث شده تا موقع پرینت هیچگونه بوی بدی تولید نکرده، بخار آن سمی نبوده و در پایان با راحتی بیشتری قابل بازیافت باشد. پرینت PLA به مراتب از دیگر متریال های فیلامنتی راحت تر است و این نکته مهم ترین دلیل حضور پررنگ این متریال در بازار مواد مصرفیست. در ادامه این مطلب به توضیح کاربرد های و قیمت قیلامنت PLA در بازار ایران می پردازیم.

کاربرد های PLA

از این فیلامنت میتوان جهت پرینت محدوده ی وسیعی از مدل های سه بعدی با کاربرد های مختلف استفاده نمود. صنایع قالب سازی، مکانیک و مکاترونیک همواره از مزیت های چشم گیر این فیلامنت بهره میبرند. فعالیت های هنری، آموزشی، ماکت سازی و خلق آثار نوآورانه نیز از دیگر کاربرد های PLA می باشد. یکی از دیگر مزیت های مهم این متریال عدم لزوم به صفحه گرم (Heat Bed) برای چاپ است.

به همین دلیل حتی پرینتر هایی که در ساختار خود Heat Bed ندارند نیز میتوانند به راحتی از این نوع فیلامنت استفاده کنند. معمولا دمای اکسترودر برای فیلامنت های PLA چیزی بین 180 تا 230 درجه سانتی گراد است. این یکی از سوالات پر تکرار کاربران است که حلال PLA چه ماده ای است؟ کلروفرم در حال مایع حلال PLA است که میتوان از آن جهت پرداخت سطح قطعات پرینت شده استفاده نمود، اما مراقب باشید، چرا که کلروفرم همان ماده بیهوشی است که به شدت اشتعال پذیر میباشد. پس نباید از آن در فضای بسته استفاده و نگهداری کرد.

محدوده قیمت فیلامنت PLA

امروزه در بازار ایران و جهان، برند های مختلفی در حال تولید و فروش فیلامنت PLA هستند. بر اساس همین امر کیفیت ها و قیمت های مختلفی از این محصول در بازار حضور پیدا کرده اند. حقیقتا به دلیل تغییرات ساعتی قیمت ارز و شرایط اقتصادی کنونی، اعلام قیمت در این برهه آنچنان معتبر و قطعی نیست. اما میتوان بر اساس نرخ های اخیر (تا تاریخ 2 تیر ماه 98) قیمت فیلامنت PLA را با توجه به کیفیت و سازنده آن، در محدوده 200 الی 350 هزار تومانی در بازار ایران در نظر گرفت.

 

نقاط قوت : 

  • چاپ آسان و بی دردسر
  • بوی مطبوع و غیر سمی به هنگام چاپ
  • نیاز نداشتن به صفحه گرم (Heat Bed)
  • قابل دسترس در ترکیب های مختلف نظیر کامپوزیت های فلزی، چوبی، فانتزی، شبتاب و …
  • کیفیت سطحی مناسب و قابل قبول
  • انقباض (Shrinkage) کمتر نسبت به ABS
  • قیمت ارزان تر نسبت به دیگر فیلامنت ها

 

نقاط ضعف : 

  • مقاومت فیزیکی کمتر نسبت به ABS
  • تغییر شکل ظاهری در برابر حرارت (بالای 60 درجه سانتی گراد)
  • عدم داشتن انعطاف فیزیکی
  • شکنندگی در صورت تحت فشار بودن و استفاده های طولانی و مکرر

سخت افزار مورد نیاز

پرینت سه بعدی موفق با فیلامنت PLA، مستلزم داشتن سخت افزاری ساده و مبتدی است که در زیر به آن اشاره شده است.

دمای اکسترودر

دمای اکسترودر

190 الی 230 درجه سانتی گراد

دمای بستر گرم

دمای بستر گرم

الزامی در داشتن بستر گرم (Heat Bed) نیست، در صورت داشتن آن 45 الی 60 درجه سانتی گراد

سیستم خنک کننده پرینتر

سیستم خنک کننده

فن خنک کننده قطعه الزامی است
کارکرد فن با حداکثر سرعت (100 درصد)

جنس سطح پرینت

جنس سطح چاپ

چسب کاغذی
سطح شیشه ای
چسب ماتیکی

تحویل اکسپرس
پشتیبانی آنلاین
ضمانت سلامت فیزیکی کالا
ضمانت اصالت کالا
امکان پرداخت در محل